Nazwa komórki organizacyjnej: Wydział Organizacyjny

Nr karty : ORo.1611.1.2024

 

Tytuł karty/nazwa procedury:

Rzeczy znalezione

 

Informacje na temat przebiegu sprawy

  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
    Urząd Miasta ul. Bytomska 84, Referat Organizacyjny, pokój nr 212 - II piętro; godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00, wtorek - czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00.
  2. Informacje można uzyskać również telefonicznie.
    Numer telefonu: (32) 39 39 383, (32) 77 61 482
  3. Podstawowe informacje na temat stanu załatwianej sprawy można otrzymać poprzez naciśnięcie - po podaniu sygnatury (znaku) sprawy lub numeru pisma, które to dane zostały opcjonalnie nadane przy składaniu wniosku - przycisku "Sprawdzenie stanu załatwianych spraw".

Ogólny opis

  1. Do Biura Rzeczy Znalezionych przyjmowane są do przechowania rzeczy znalezione
    na terenie powiatu (miasta na prawie powiatu) z wyjątkiem:

a)     Rzeczy znalezionych w budynkach publicznych albo innych budynkach,
w pomieszczeniach otwartych dla publiczności oraz rzeczy znalezionych w środkach transportu publicznego - wówczas Znalazca obowiązany jest oddać rzecz znalezioną do zarządcy budynku lub pomieszczenia bądź zarządcy środka transportu publicznego.

b)    Sprzętu lub ekwipunku wojskowego, dokumentu wojskowego, rzeczy które należą do grupy środków niebezpiecznych, broni, amunicji, materiałów wybuchowych, aparatury radiowo - nadawczej, dowodów osobistych, paszportów i innych dokumentów podróży, które należy zgłosić do najbliższego posterunku policji.

c)     Rzeczy, które nie przedstawiają żadnej wartości.

d)    Rzeczy, co do których istnieje domniemanie, że zostały porzucone z zamiarem wyzbycia się ich własności.

e)     Rzeczy, których właściwości wskazują, że właścicielem z mocy prawa jest Skarb Państwa.

f)     Sytuacji, w których ze względu na właściwości rzeczy lub inne przyczyny, dostarczenie ich do Biura i przechowywanie w nim, nie jest możliwe.

  1. Biuro może odmówić przyjęcia w depozyt rzeczy, której wartość nie przekracza kwoty 100 PLN, za wyjątkiem rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej.
  2. Kto znalazł rzecz zgubioną, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym osobę uprawnioną
    do odbioru rzeczy.
  3. Jeżeli znalazca nie wie, kto jest uprawniony do odbioru rzeczy, albo jeżeli nie zna miejsca zamieszkania osoby uprawnionej, powinien niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu właściwy organ państwowy.
  4. Biuro podejmuje czynności zmierzające do odszukania właściciela rzeczy i powiadomienia
    go o odnalezieniu rzeczy.
  5. Rzecz zostaje wydana pod warunkiem uprawdopodobnienia przez właściciela prawa do jej posiadania.
  6. Koszty przechowywania i sprzedaży rzeczy oraz utrzymania jej w należytym stanie, a także koszty poszukiwań, do wysokości wartości rzeczy w dniu odbioru, obciążają uprawnionego
    do odbioru.
  7. Wydanie rzeczy następuje za okazaniem dowodu tożsamości uprawnionego do odbioru rzeczy i pod warunkiem uiszczenia kosztów poniesionych przez urząd, o których mowa
    w pkt.4.

 

Wymagane dokumenty

  1. Przy oddawaniu rzeczy do Biura Rzeczy Znalezionych:

a)     Zawiadomienie o znalezieniu rzeczy (pisemne lub ustne).

b)    Zawiadomienie wypełnia znalazca i składa wraz z rzeczą znalezioną. Istnieje możliwość wniesienia zawiadomienia ustnie - do protokołu. Znalazca może
w zawiadomieniu zażądać od właściciela zguby tzw. znaleźnego, w wysokości 10% wartości znalezionego przedmiotu.

  1. Przy poszukiwaniu zagubionej rzeczy:

a)     Zapytanie osoby poszukującej swojej rzeczy na temat rzeczy znalezionych (pisemne lub ustne).

  1. Przy wystąpieniu o wydanie rzeczy znalezionej:

a)     Pisemny wniosek o wydanie rzeczy znalezionej zawierający jej szczegółowy opis (cechy charakterystyczne, znaki szczególne), określenie miejsca zagubienia.

b)    Dowód dokonania opłaty.

c)     Dowód osobisty do wglądu przy odbiorze rzeczy.

Sposób dostarczania dokumentów

  1. Formularz elektroniczny zawiadomienia/zapytania/wniosku jest dostępny w dolnej części ekranu, po wybraniu urzędu właściwego do załatwienia sprawy.
  2. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

a)     Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

b)    Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).

c)     Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.

d)    Przesłać za pomocą telefaksu.

Urząd Miasta Piekary Śląskie ul. Bytomska 84 lub Bytomska 92 - Punkt Informowania Mieszkańców - parter, numer telefonu: (32) 77 61 430 i (32) 39 39 364, godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00, wtorek - czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00.

  1. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.

Wykorzystanie skrzynki kontaktowej PeUP oraz e-formularzy

  1. W celu skorzystania z elektronicznej drogi wymiany dokumentów należy posiadać założoną skrzynkę kontaktową i być zalogowanym. Przycisk "Zaloguj" dostępny jest w prawym, górnym rogu ekranu. Można zalogować się przy pomocy loginu i hasła, które zostało na tym portalu lub za pomocą tzw. węzła krajowego (np. przy pomocy Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej, elektronicznego dowodu osobistego, tzw. e-dowodu, itp.)
  2. Niżej przedstawiamy zalecaną kolejność działań w celu wysłania dokumentów drogą elektroniczną.
    1. Wykonaj logowanie oraz wypełnij formularz (ikonka - Edytuj dokument).
    2. Podpisz dokument opatrując go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym (ikonka - Podpisz dokument lub Podpisz dokument przez ePUAP).
    3. Wyślij dokument do urzędu drogą elektroniczną (ikonka - Wyślij dokument).
  3. Formularz w formacie *.pdf (o ile taki formularz został zamieszczony na stronie) możesz wykorzystać w przypadku wybrania tradycyjnego sposobu załatwiania sprawy. Wydrukuj blankiet formularza, wypełnij ręcznie, podpisz i złóż bezpośrednio w urzędzie lub prześlij pocztą tradycyjną listem poleconym.

Wypełniony formularz takiego załącznika (np. plik PDF) można dołączyć do tzw. pisma ogólnego i przesłać go drogą elektroniczną z wykorzystaniem podpisu elektronicznego
(np. podpis w postaci Profilu Zaufanego, e-dowodu lub podpisu kwalifikowanego).

Opłaty

  1. Wydanie znalezionej rzeczy związane jest z uiszczeniem opłaty. Informacja o wysokości opłaty pojawi się po wybraniu urzędu właściwego do załatwienia sprawy.
  2. Termin wniesienia opłaty: przed wydaniem rzeczy.

3.     Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.

  1. Postępowanie w zakresie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz zapytania o rzecz znalezioną nie podlega opłacie.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. W przypadku zawiadomienia o znalezieniu rzeczy lub oddawania rzeczy do Biura Rzeczy Znalezionych wydawane poświadczenie - odpowiednio: dokonania zawiadomienia lub przyjęcia znalezionej rzeczy:
    1. od ręki - przy kontakcie bezpośrednim.
    2. w terminie do 7 dni - przy załatwianiu sprawy drogą pocztową.
  2. Udzielanie informacji osobom poszukującym swoich rzeczy na temat rzeczy znalezionych dokonywane jest:
    1. Przy ustnym zapytaniu - od ręki.
    2. Przy pisemnym zapytaniu - w terminie do 7 dni.
  3. W przypadku wydawania rzeczy znalezionych:
    1. Termin do podjęcia rzeczy znalezionych wynosi 1 rok. Jeżeli rzeczy nie odebrała osoba uprawniona , wzywany jest znalazca do odbioru rzeczy z zachowaniem terminu art. 187 KC
    2. W razie niemożności wezwania - termin dla podjęcia rzeczy znalezionych wynosi
      2 lata od wezwania do odbioru rzeczy znalezionej poprzez jego wywieszenie
      na tablicy informacyjnej w siedzibie Urzędu, na okres 12 miesięcy.
    3. Odebranie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz przyjęcie rzeczy stwierdza się
      w protokole, który stanowi podstawę wydania znalazcy poświadczenia przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu rzeczy, albo znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy. Protokół
      i poświadczenie sporządza się także w przypadku wskazania przez znalazcę miejsca, w którym rzecz się znajduje.
  4. W przypadku dokonywania zawiadomienia lub oddawania rzeczy do Biura Rzeczy Znalezionych oraz zapytania o rzeczy znalezione dokument kończący sprawę może być odebrany przez Zawiadamiającego/Pytającego:
    1. Drogą elektroniczną poprzez skrzynkę kontaktową PeUP.
    2. Poprzez pocztę tradycyjną.
    3. Osobiście w siedzibie urzędu.
  5. O formie odbioru decyduje Zawiadamiający/Pytający w formularzu zawiadomienia/zapytania.

Tryb odwoławczy

 

Tryb odwoławczy nie występuje.

Skargi i wnioski

 

  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. Pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego Skarga lub Wniosek dostępnego w dziale Inne , poprzez skrzynkę kontaktową PeUP.
    2. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    3. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    4. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.

Prezydent przyjmuje obywateli w ramach skarg i wniosków w każdy poniedziałek, po uprzednim kontakcie telefonicznym z Sekretariatem Prezydenta Miasta, w godzinach od 13:00 do 17:00
w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie ul. Bytomska 84.
W imieniu Prezydenta skargi i wnioski obywateli przyjmują również Zastępcy Prezydenta Miasta i Sekretarz Miasta.

  1. Skargi i wnioski są wolne od opłat.

Informacje dodatkowe

Wykaz rzeczy znalezionych, znajduje się w Referacie Organizacyjnym Urzędu Miasta, a także
w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce Rzeczy Znalezione.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych.
  2. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 czerwca 2022 r.
    w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Kodeks cywilny
  3. Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów (Dz.U. 2006 nr 208 poz. 1537).
  4. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U z 2018 r poz. 1360 z późn. zm.).
  5. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

Przetwarzanie Danych Osobowych

W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:

 

1.     Administratorem danych osobowych, które zostały nam przez Pana/Panią przekazane jest Prezydent Miasta Piekary Śląskie z siedzibą przy ul. Bytomskiej 84, 41-940 Piekary Śląskie, tel.: +48 (32) 39-39-411 (sekretariat); e-mail: um@piekary.pl, bip.piekary.pl;

2.     W sprawach z zakresu ochrony swoich danych osobowych, ma Pani/Pan prawo skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych wyznaczonym przez administratora:

a)     drogą mailową na adres dane.osobowe@piekary.pl

b)    pisemnie na adres siedziby Administratora wskazany powyżej.

Jakakolwiek zmiana osoby wyznaczonej na Inspektora ochrony danych nie będzie wpływała
na wskazane sposoby kontaktu.

3.     Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu prowadzenia postępowania w sprawach odbierania zawiadomień o znalezieniu rzeczy, przyjmowania i przechowania rzeczy znalezionych oraz poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru, w myśl postanowień art. 12 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o rzeczach znalezionych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO (przetwarzanie niezbędne do realizacji obowiązku prawnego).

4.     Z poszanowaniem poufnego charakteru Pani/Pana danych, w tym stosując mechanizmy minimalizujące liczbę przekazywanych danych oraz ograniczając możliwość przekazywania danych o charakterze wrażliwym, Pani/Pana dane mogą być ujawniane podmiotom i osobom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu lub kurierowi, podmiotowi przetwarzającemu:

·         LTC Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Pabianickiej 159/161, 93-490 Łódź, której powierzono dane w związku z asystą techniczną elektronicznego systemu obiegu dokumentów
w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie.

Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu – wyłącznie jeśli dane będą upubliczniane.

5.     Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane jedynie w okresie niezbędnym do realizacji celu, o którym mowa w ust. 3. Po zrealizowaniu tego celu dane osobowe będą przechowywane w celach archiwalnych przez okres 5 lat z ewentualnym przedłużeniem wynikającym
z ekspertyzy Archiwum Państwowego – zgodnie z załącznikiem nr 3 Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Okres przechowywania może ulec zmianie w związku ze zmianami przepisów prawa.

6.     Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do żądania ich sprostowania w takim zakresie, w jakim wskazane dane są niezgodne ze stanem faktycznym, usunięcia, jeżeli dane nie są niezbędne do wywiązania się z obowiązku wynikającego
z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej oraz do ograniczenia przetwarzania. Ponadto ma Pani/Pan prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. W celu skorzystania z ww. należy skontaktować się z administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych.

7.     Administrator danych osobowych, w przypadkach wskazanych w art. 17 ust. 3 lit. b RODO, ma prawo odmówić usunięcia Pani/Pana danych osobowych.

8.     Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego ds. ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, iż przepisy RODO zostały naruszone.

9.     Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pani/Pan zobowiązana/y do ich podania, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie niemożność weryfikacji posiadanych uprawnień do ewentualnego przekazania rzeczy znalezionej.

10.  Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.

 

 FORMULARZE

1.     Protokół przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu rzeczy albo  znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy.

2.   Poświadczenie przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu rzeczy albo znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy.

3.     Wniosek o wydanie rzeczy znalezionej.

4.   Zaświadczenie stwierdzające upływ terminów przechowywania rzeczy oraz zawierające informacje o wydaniu rzeczy.